Aambeien? No sweat!

Aambeien zijn opgezwollen bloedvaten bij de anus. Eén op de drie Nederlanders heeft last van aambeien. Niet iedereen heeft er veel last van, maar het kan als heel vervelend worden ervaren. Gelukkig kun je tegenwoordig veel aan aambeien doen. Als je ze hebt, maar juist ook kun je aambeien voorkomen.

Rond de anus zitten zwellichamen (weefsels met bloedvaten) die na het toiletbezoek opzwellen om de anus lek- en luchtdicht af te sluiten. Zo kan er niet zomaar vocht of gas uit de anus lekken. Door te hoge druk of te veel druk op deze zwellichamen kunnen ze uitzakken. Op dat moment worden ze aambeien genoemd. Aambeien zijn een beetje te vergelijken met spataderen, alleen zitten ze op een vervelende plek. In de volksmond is er sprake van aambeien op het moment dat de aambeien dusdanig gezwollen en geïrriteerd zijn dat ze klachten veroorzaken.

â€Âaambeien-voorkomen-door-vooral-niet-te-persenâ€Â
 

Aambeien voorkomen

Een aantal zaken helpt aambeien voorkomen: evenwichtige voeding, voldoende beweging, goede toiletgewoontes en een goede hygiëne.

Vezels! Om aambeien te voorkomen is een goede stoelgang essentieel. Eet voldoende vezels, dus: volkoren producten, (rauwe) groenten en vers fruit. Drink veel water en verklein de kans op obstipatie en daarmee ook de kans op aambeien. Drink ten minste 2 liter water per dag. Als je met twee glazen lauw water op de nuchtere maag de dag begint, breng je de spijsvertering op gang. Gebruik geen laxerende middelen, die kunnen aambeien verergeren en de darmwerking schaden.
Beweging! Zorg voor voldoende lichaamsbeweging, ongeveer dertig minuten per dag. Wandelen is prima. Oefen de sluitspier door deze regelmatig samen te trekken en te ontspannen. Zorg ervoor dat je niet lang stilzit.
Niet persen! En niet ophouden. Ga als je moet. De hoge druk verhoogt de kans op aambeien, persen is uit den boze. Luister naar je lijf en bezoek de wc als je moet.
Voorzichtig afvegen! Te veel druk op het toiletpapier richt schade aan. Gebruik eventueel warm water in plaats van toiletpapier. Of een nat washandje of een vochtig papieren doekje. Afspoelen met water of een warm bad kan helpen bij pijn en jeuk rond de anus.
Niet krabben! Krabben kan leiden tot beschadiging, huidinfectie en maakt de jeuk alleen maar erger. Je kunt wel voorzichtig de uitgezakte aambei(en) weer naar binnen duwen.

Persen is nu net wat je niet moet doen bij aambeien. Dat geldt voor wie ze al heeft, maar ook voor wie aambeien wil voorkomen. De toiletkruk is bijzonder geschikt, omdat het de pijn vermindert en vaak al afdoende is om van de aambeien af te komen. De toiletkruk helpt je namelijk om gehurkt te zitten.

Een vervelende en veel voorkomende zwangerschapskwaal is obstipatie (verstopping). Ook als een vrouw voor de zwangerschap geen last heeft van haar stoelgang kan dit tijdens de zwangerschap opeens opspelen. Aambeien komen bij wel 85% van de zwangere vrouwen voor. De toiletkruk is om deze redenen erg populair bij zwangere vrouwen. De toiletkruk helpt je gehurkt te zitten en aambeien te voorkomen.
 
 
Hier lees je waarom hurken helpt >>>Hier lees je meer over de toiletkruk >>>