Obstipatie

Iedereen heeft zijn eigen ontlastingspatroon. Sommigen gaan 3x daags naar de wc en anderen maar 3x per week. Dat is normaal. Als je minder dan 3x per week gaat, noemen we dat obstipatie. Obstipatie, ook wel: constipatie, verstopping, harde ontlasting, moeilijke stoelgang of een opgeblazen gevoel. Obstipatie ontstaat doordat poep te lang in de dikke darm zit. De dikke darm onttrekt vocht aan je ontlasting. Hoe langer je poep in de dikke darm zit, hoe harder en droger die wordt.

Dit kan komen doordat de darmspieren niet optimaal werken, waardoor het passeren van voedsel wordt vertraagd. De ontlasting wordt dan ook kleiner en harder.
 

Oorzaken van obstipatie

Obstipatie komt veelal door ongezond en vezelarm eten. Ook weinig bewegen, onregelmatig leven, stress en psychische factoren spelen vaak een rol spelen. Soms is de oorzaak van obstipatie onbekend. Obstipatie komt ook voor bij gebruik van sommige medicijnen of als gevolg van een ziekte. Veel voorkomende oorzaken zijn:
    Te weinig vezels in de voeding: groenten, fruit, granen.
    Onvoldoende drinken.
    Een zittend bestaan.
    Stress en angst.
    Het niet naar het toilet gaan terwijl de behoefte er wel is.

Kenmerkend voor obstipatie is harde, droge ontlasting. Vaak kost het veel moeite om de ontlasting kwijt te raken en lukt het alleen door hard te persen. Ook buikpijn en een harde, opgezette buik komen vaak voor. Als gevolg van obstipatie kunnen klachten ontstaan zoals aambeien. Dit kan pijn geven bij het ontlasten.
 

Op een natuurlijke manier van je obstipatie af

Obstipatie kan een klein, kortdurend probleem zijn zonder lange termijn effecten voor je gezondheid. Echter in sommige gevallen kan het langdurig zijn en ongemak en pijn veroorzaken. Het komt vaker voor bij ouderen, zwangere vrouwen en jonge kinderen.

Een eenvoudige manier om obstipatie te voorkomen of behandelen is: gehurkt ontlasten met de toiletkruk! Vaak wordt aangeraden om laxeermiddelen te gebruiken. Wij zijn daar geen voorstander van. Beter is de natuur zijn werk te laten doen: gebruik een toiletkruk, die je helpt in de perfecte gehurkte houding te zitten. In veel gevallen helpt een beter dieet en meer bewegen ook al enorm.

Consulteer bij langdurige problemen met de stoelgang een arts.

Meer uitleg over gehurkt ontlasten lees je hier >>>
 

Bekkenbodemfysiotherapie

Obstipatie kan komen door verkeerd gebruik van de bekkenbodemspieren. Er bestaan speciale bekkenbodemcentra, bekkenbodemfysiotherapeuten of bekkenbodempoli’s die gespecialiseerd zijn en je leren om de bekkenbodemspieren op een juiste manier te gebruiken. Een goede houding op de wc en goed gebruik van de bekkenbodemspieren kan klachten voorkomen en verminderen. Veel van deze specialisten adviseren het gebruik van de toiletkruk.